Elise en de Nieuwe Partizanen HC
9789463069120
Levering 2-3 Werkdagen
Thuislevering
Laat dit stripboek afleveren bij u thuis
In het Frans verscheen dit nieuwste album van klasbak Jacques Tardi bij Delcourt. Hij werkte opnieuw samen met scenarist Dominique Grange, met wie hij al De Laatste Aanval maakte.
"De jonge zangeres Elise trekt in 1958 van Lyon naar Parijs om daar haar geluk te beproeven. Na de protestbeweging van mei ‘68 verlaat ze de showbizz. Terugkeer naar het oude leven is voor haar ondenkbaar. Zij voegt zich bij het verzet om te strijden tegen uitbuiting, sociaal onrecht en racisme. Haar bijzondere traject voert ons van de Algerijnse oorlog naar het begin van de jaren 1970. Tardi en Dominique Grange leveren een intense en bevlogen graphic novel af, die sterker dan ooit weerklank vindt in een Frankrijk dat nog altijd wordt verscheurd door ongelijkheid en onrecht."
Artist:Jaques Tardi
Scenario: Domenique Grange
Volume:
Afmetingen:24x32
Pages: 173
Edition:1e druk
Coloring: kleur
Publish Date: 19-10-2022
Bespreking:
De jonge Elise trekt vol verwachting in 1958 naar Parijs. Parijs staat echter bol van de spanning. De Tweede wereldoorlog is weliswaar alweer een tijd achter de rug, maar het broeit en borrelt nog steeds in Frankrijk in het algemeen en in Parijs in het bijzonder. Aan de rand van de stad wonen Algerijnen onder erbarmelijke omstandigheden en in grote armoede. Op 17 oktober 1961 ontploft de bom als een avondklok voor moslims wordt ingesteld. Het is het begin van een roerige tijd met protesten, stakingen, uitbuiting, gewelddadig politieoptreden en veel doden en gewonden. Elise die een tijdje droomt van een carrière als artiest raakt steeds meer politiek geëngageerd bij “ de linkse zaak” en stelt alles in het werk om de sociale misstanden aan de kaak te stellen.
Elise en de nieuwe partizanen brengt, met dank aan het ragfijne en subtiele tekenwerk van Tardi, het roerige Frankrijk van de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw in beeld aan de hand van Elise. Niet verwonderlijk dat het verhaal zeer tot de verbeelding spreekt want scenariste Grange put hierbij voor een groot gedeelte uit eigen ervaring. Echter volgens haar eigen nawoord is het verhaal niet autobiografisch.